Aktuálne dizertačné práce

Nihilizmus v existencializme

Doktorand: Mgr. Michal Chudý

Školiteľ: Prof. h.c. Jon Stewart, PhD.Dr. habil phil. et theol.

Abstrakt

Jean-Paul Sartre publikoval svoje systematické veľdielo o existencializme, L’Être et le néant, v roku 1943. Po podrobnom načrtnutí svojej existencialistickej ontológie v hlavnej časti diela sľubuje čitateľom na samom konci, že napíše druhú knihu, v ktorej rozvinie existencialistickú etiku ako ďalšiu časť svojho systému. Sartre svoj sľub nikdy nesplnil. Ak Sartre nikdy nedokázal vytvoriť systematickú existencialistickú etiku, nebolo to preto, že by sa o to nepokúšal. Nielenže vo svojich takzvaných zošitoch o etike písal veľmi podrobne, ale etických otázok sa dotkol aj v niektorých svojich neskorších publikovaných dielach, ako napríklad L’existentialisme est un humanisme (1945) a Qu’est-ce que la littérature? (1948). Jeho úvahy o etike v týchto dielach však zostali fragmentárne a anekdotické a nikdy sa nepriblížili k systematickému vyjadreniu v podobe, akú sľuboval v diele L’Être et le néant. Tvrdí sa, že problém existencialistickej etiky spočíva v Sartrovom nihilizme, ktorý je jadrom jeho ontológie. Vytvoriť jednotný, normatívny a komplexný etický systém je zdanlivo Sizyfovská práca, ak tvrdíme, že neexistujú žiadne univerzálne hodnoty a že význam všetkým aspektom existencie pripisuje jednotlivec. Pre Sartra neexistuje dôvod niečo robiť alebo nerobiť. Stručne povedané, jeho nihilistická metafyzika vylučuje rozvoj etiky. Ďalším aspektom tejto zakorenenej negativity a nihilizmu v existencializme je to, čo Sartre označil ako negatívne napätie medzi sebou samým a „Iným“. To je dôvod, prečo bolo existencialistické hnutie niekedy interpretované ako čisto individualistické. Tvrdí sa, že Sartrov negatívny pohľad na ľudské vzťahy podkopáva akúkoľvek formu sociálnej integrácie a robí jeho teóriu úplne nevhodnou ako základ pre vytvorenie etického systému. Často však možno nájsť autorov pohľad na morálne otázky lepšie vysvetlený v jeho literárnych dielach, slovami Alberta Camusa: “People can think only in images. If you want to be a philosopher, write novels,” (Camus 2010, s. 10). Existencializmus sa potom začal spájať s literárnymi dielami a interpretovať prostredníctvom nich, pretože povaha tohto hnutia bola úzko prepojená s každodennou existenciou alebo s tým, čo Sartre nazýva „situáciami“. Verím, že literárne stvárnenie jednotlivcov v existenciálnych situáciách je kľúčom k vyriešeniu dlhodobého problému existencialistickej etiky.


Kreatívna dimenzia fenoménov cudzieho

Doktorand: PhDr. Mgr. Michal Kalnický

Školiteľ: doc. Mgr. Jaroslava Vydrová, PhD.

Abstrakt

Problematika cudzieho ako opaku vlastného už dlhodobo patrí k aktuálnym témam v množstve disciplín spoločenských vied. Responzívna fenomenológia Bernharda Wadlenfelsa chce však cudzosť skúmať od jej zárodkov a ilustruje každú skúsenosť ako odpoveď na cudzie, prekračujúce hranice nášho usporiadania. Cudzie prichádza s nárokom na odpoveď, ktorému sa nevieme vyhnúť a nutne nás rôznymi spôsobmi ovplyvňuje. Cudzie, radikalizovaná forma inakosti, tu navyše vystupuje ako hyperfenomén, rodiaci sa spolu s každou skúsenosťou reflektujúcou našu subjektiviu. Nastoľuje sa hierarchický vzťah, v ktorom sme nútení reagovať odpoveďou, ktorú musíme najprv vytvoriť.

V dizertačnej práci je tvorivá esencia tejto špecifickej formy responzivity kľúčovou témou. Výskum sa snaží poukázať na jej výskyt cez dialogický aspekt fenoménov ako sú prekvapenie, zľaknutie či úzkosť. Hlavným predmetom záujmu je však tvorivý proces v umení, v ktorom sa ilustruje niekoľko foriem výskytu fenoménu cudzieho a ich významné role v kreatívnej skúsenosti a jej výsledku. Náhľad z perspektívy responzívnej fenomenológie by tak mal priniesť rozšírené možnosti uvažovania o improvizácii a o vlastnostiach a hraniciach slobodnej umeleckej expresie.


Ideový vplyv ruského filozoficko-politického diskurzu 19. storočia na myslenie Ľudovíta Štúra

Doktorand: Mgr. Dmytro Tomakh

Školiteľ: Prof. h.c. Jon Stewart, PhD.Dr. habil phil. et theol.

Abstrakt

Téma vplyvu vybraných ruských intelektuálov, konkrétne ruského krúžku slavianofilov, na myslenie Ľudovíta Štúra bola otvorená už v prácach Tibora Pichlera a Tatiany Ivantyšynovej. Avšak sami autori kládli otáznik ohľadom jeho charakteru a intenzity. Dizertačná práca tak nadväzuje na otázku „zvratovosti“ Štúrovho myslenia, ktorá predpokladá zmeny v Štúrovom prístupe k národnej emancipácii a posun k ruskej kultúrnej paradigme. V kontexte rozdielnych hľadísk ohľadom Štúrovej ideovej kontinuity alebo diskontinuity sa práca prikláňa k prvému stanovisku a formuluje hypotézu, že z hľadiska ideového obsahu Štúrovo myslenie nevykazovalo nekritický zvrat.

Východiskom výskumu je trojfázové delenie Štúrovho myslenia, navrhnuté Tiborom Pichlerom, ktoré zahŕňa: 1) evolučný racionalizmus, 2) revolučný monarchizmus a 3) cársky fundamentalizmus. Štúr je vnímaný predovšetkým ako intelektuálny aktér národnej transformácie, ktorý teoreticky legitimizoval slovenský národno-emancipačný proces. Zvláštna pozornosť sa preto venuje Štúrovej špecifickej interpretácii nemeckého romantizmu a idealisticko-racionalistickej filozofie z hľadiska národno-sociálnych požiadaviek slovenského etnika. Predpokladá sa, že originálne narábanie s kategóriami rozumnosti, slobody, nutnosti, dejín, národa, subjektívneho a objektívneho už v prvej fáze zbližovalo spôsob Štúrovho a slavianofilského myslenia. V tomto kontexte sa práca sústreďuje na Štúrov teologizmus a slovanský romantizmus. Ciele výskumu zahŕňajú: komparáciu myslenia Štúra a slavianofilov, definovanie miery Štúrovej ideovej originálnosti a samostatnosti, klasifikáciu Štúra ako intelektuálneho aktéra národnej transformácie a zistenie miery Štúrovej ideovej kontinuity v troch naznačených fázach.


Ako môže filozofia pomôcť v boji proti dezinformáciám

Doktorand: MA Dimitar Ganev

Školiteľ: Prof. h.c. Jon Stewart, PhD.Dr. habil phil. et theol.

Abstrakt

Cieľom výskumu je vytvoriť nový, filozoficky podložený prístup k problému dezinformácií v sociálnych médiách. Akademici a spoločnosti doteraz skúmali technické riešenia, ako je vyvracanie dezinformácií alebo pozastavovanie účtov šíriacich dezinformácie. Podobne sa súčasný výskum, tak vo filozofii, ako aj v spoločenských vedách, zameriava na vlastnosti samotných dezinformácií. To ponecháva značnú medzeru v chápaní úlohy ľudí, ktorí majú tendenciu zapájať sa do šírenia nepravdivých tvrdení. Cieľom tohto výskumu je odstrániť túto medzeru použitím techník spracovania prirodzeného jazyka (natural language processing, NLP) na preskúmanie epistemických charakteristík konzumentov dezinformácií. Hlavnou tézou je, že v záujme boja proti dezinformáciám na sociálnych sieťach by sme sa nemali zameriavať na nekonečný boj o obmedzenie nepravdivého obsahu, ale skôr na základné epistemické zlozvyky (t. j. škodlivé vzorce myslenia, ako je napríklad uzavretosť), ktoré umožňujú ich rozmach. Projekt navrhuje nový prístup k boju proti dezinformáciám zameraním sa na algoritmický dizajn platforiem sociálnych médií s cieľom podporiť šírenie presných informácií a podporiť epistemické cnosti (t. j. prospešné vzorce myslenia) medzi používateľmi. Projekt má praktickú aj filozofickú stránku. Praktická stránka sa zameriava na vývoj riešení, ktoré možno použiť na boj proti dezinformáciám v sociálnych médiách. Filozofická stránka projektu sa zaoberá základnými príčinami šírenia dezinformácií. Skúma, ako môžu platformy sociálnych médií podporovať negatívne vzorce myslenia (epistemické zlozvyky), ktoré spôsobujú, že používatelia sú náchylnejší veriť nepravdivým informáciám. Projekt sa zaoberá aj etickými dôsledkami regulácie platforiem sociálnych médií a tvrdí, že niektoré obmedzenia slobody prejavu môžu byť oprávnené, ak zlepšujú celkovú kvalitu verejného diskurzu.


Inteligentné technológie a medzery v zodpovednosti

Doktorand: MA Dimitrios Galanis

Školiteľ: PhDr. Daniela Vacek, PhD.

Abstrakt

Inteligentné technológie podľa niektorých výskumníkov vedú k medzerám v zodpovednosti, ktoré sa nedajú preklenúť; podľa iných síce vedú k medzerám v zodpovednosti, no tieto medzery sa preklenúť dajú; a napokon, podľa niektorých k žiadnym medzerám v zodpovednosti nevedú. Práca bude analyzovať problém medzier v zodpovednosti a bude argumentovať za jednu z týchto pozícií.